g

e

Beton repülőtér épül
az Antarktiszon

 


Az ausztrál kormány új repülőteret akar építeni az Antarktiszon. A környezettudósok bírálják a tervezetet. Ausztrália egyike azon hét nemzetnek, amely jogot formál a területre. Az ország jelenleg az Antarktisz 42,4 százalékát uralja, és már üzemeltet egy repülőteret a Casey állomás közelében. A Wilkins repülőtérnek azonban jeges a kifutópályája, és az időjárási viszonyok miatt nem használható egész évben. A járatok jelenleg csak nyár elején és végén érkezhetnek. Ausztrália azonban azt akarja, hogy egész évben megbízható hozzáférést kapjon az Antarktiszhoz, hogy elősegítse a jobb kutatási munkálatokat.

Az Antarktiszon meglévő jég- és kavicsos kifutópályákkal ellentétben a javasolt kifutó 40 m széles és 2,7 km-es betonból álló építmény lenne. Ezt a jégre építenék, ami cementből és 11500 betontömbből készül majd, amelyek mindegyike meghaladja a 10 tonnát. Ezek nagy részét előre legyártják, és hajóval szállítják a helyszínre. Az építkezés során a vad élőhelyek elpusztulhatnak, a repülőtér üzemeltetése pedig rendszeresen megzavarná a déli óriás petrelék (viharmadarak), a Weddel fókák és az Adélie pingvinek telepeit. Az ausztrál kormány azonban nem tágít a tervtől. A burkolt kifutópálya ugyanis megkönnyítené a befagyott kontinensre való bejutást azoknak a kutatóknak, akik jelenleg a Casey állomás közelében található, Davis kutatóállomáson dolgoznak, Ausztrália legdélebbi antarktiszi támaszpontján.

Shaun Brooks, a tasmániai egyetem Tengeri- és antarktiszi Kutatóintézetének környezettudósa a The Guardian-nek elmondta, hogy a beruházások mértéke, valamint környezeti hatása példátlan az Antarktiszon. "Bár minden a tudomány nevében történik, nagyon kevés tudós lelkesedik érte. Ez inkább a zászló lengetéséről szól. Arról van szó, hogy megerősítsük Ausztrália jelenlétét és követeléseinket."  A bázison 19 személy dolgozik, amit 1957 óta gond nélkül fenntartanak, és ez nem igazolja a több milliárdos beruházást.

További várható problémákat okoz majd a szennyezés, a por, a zaj és a szén-dioxid-kibocsátás. A leendő repülőtér ügyében folytatódnak a környezettanulmányok, az ausztrál kormány pedig 2020 decemberében jelezte, hogy 2022 közepére tervezik az építési szerződések megkötését. Az építkezés 2023-ban kezdődik és várhatóan 2040-ig tart.

Az antarktiszi kutató állomás:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archívum Kapcsolat