Archívum Kapcsolat

 

v 
A valódi szennyezők tovább gazdagodnak

 

A légitársaságok rengeteg felesleges üzemanyagot szállítanak a repülőgépek tartályaiban azért, hogy spóroljanak, és ne kelljen tankolni azokban az országokban, ahol az üzemanyag jóval drágább. Ezt a felfedezést a BBC újságírói tették. A többlet teher szállítása miatt a gépek nehezebbek, ami növeli a széndioxid kibocsátást. Tény, hogy a repülőgépek a biztonsági intézkedések miatt a szükségesnél egyébként is több üzemanyagot szállítanak, mert előre nem látható események is bekövetkezhetnek. Ám ha túlzottan megterhelik a gépet üzemanyaggal, hogy ne keljen máshol vásárolni, ahol az drágább, akkor még jobban szennyezik a levegőt.

bA nagy légitársaságok mellett a kicsik is kiveszik a részüket a környezet károsításában. A csodás svájci Alpokban például 15 ezer helikopteres sítúrára kerül sor évente, több mint 40 különlegesen szép leszállóhelyen. Az úgynevezett "helisízéskor" helikopterrel jutnak fel az egyébként megközelíthetetlen, káprázatos területekre az efféle kalandokat kedvelők, és ezzel a természetet súlyosan károsítják. A környezetvédők 2010 óta követelik a betiltását, de még nem jártak sikerrel. Szerencsére Németországban és Franciaországban már tilos ez a sport.



Az elmúlt évtizedben németországi ügyeskedők egy új üzletágat hoztak létre. Kis repülőgépekkel Svájcba szállították az elhunytak hamvait sok pénzért, amit az Alpok fenséges hegyei fölött szórtak szét. Peter Kramer bajor vállalkozó, a Kramer & Fuchs GbR társtulajdonosa évente körülbelül 30-szor repült legalább tíz urnával Svájcba, amelyek tartalmát általában a graubündeni Alpok fölött ürítette ki. Németországban az efféle temetkezéseket már nem engedélyezik. Tilos tárgyakat és egyéb anyagokat kidobni a repülőből. Ezért a leleményes vállalkozók "paradicsomi nhamvasztás" néven a svájci hegyekben, továbbá a Balti- vagy az Északi-tenger nyílt vizei felett szórják szét a hamvakat. A Polgári Repülési Hivatal most cselekedni akar, és ha szükséges, elszámoltatja az ügyeskedő német vállalkozókat, hiszen tevékenységük valójában "illegális hulladéklerakás". Lehet, hogy a jövőben Kramerre pénzbírságot rónak ki, ha folytatja a szennyező akcióit. A férfi azonban nemrég azt nyilatkozta, hogy mostanában nem indult el gépével Svájc fölé hamvakat szórni. Ausztriában, Salzburg közelében egy alpesi réten azonban még mindig engedélyezett ez a tevékenység.

Végezetül meg kell említeni, hogy a tengeri hajózás a világ egyik legszennyezőbb területe. Ennek ellenére a hatalmas konténerhajók szén-dioxid-kibocsátásait figyelmen kívül hagyták az éghajlat enyhítéséről folytatott vitákban. A környezetszennyező teherhajók továbbra is háborítatlanul szelik a hullámokat. Ezen, feltétlenül változtatni kell, hiszen a tengeri hajózás kibocsátása 2050-re várhatóan akár 210 százalékra is megemelkedhet. A kapacitás szempontjából a világ legnagyobb konténerszállító hajóinak üzemeltetői közé tartozik a francia CMA CGM, a svájci székhelyű Mediterranean Shipping Company S.A. és a dán Maersk Line. Évi több tízmilliárdos bevételeiket a környezet károsításával szerzik meg. A bálnák pedig nem tiltakoznak.

Íme egy hatalmas konténerhajó:

m