g

e

A kaukázusi Krisztus ábrázolás nem jelent fehér felsőbbrendűséget


Az antirasszista mozgalom támogatója, Shaun King amerikai író és polgárjogi aktivista azt állítja, hogy Jézus Krisztuseurópai jellemzőkkel való  ábrázolása  a "fehér felsőbbrendűség egyik formája". Szerinte Jézus kaukázusi képe azért jött létre, hogy "a fehérek a hitet az elnyomás eszközeként használják", vagyis egyfajta rasszista propaganda. Hangoztatja, hogy az ilyen műveket mindenképpen meg kell semmisíteni. Lorna May Wadsworth brit festő fekete Jézus ábrázolása is ennek a gondolatkörnek a szellemében készült. Újra értelmezte az olasz Leonardo Da Vinci "Utolsó vacsora" című, 15-dik századi alkotását, és megfestette a fekete Jézust, amelynek a modellje, a jamaikai Tafari Hinds volt. Lorna megkérdőjelezte, hogy Jézus Krisztus fehér és kékszemű lett volna. Valamennyi tanítványt meleg divatmodellekről mintázta, csak egyedül Júdást ábrázolta szőkének és kékszeműnek.

fA festmény reprodukcióját 2010-ben a Szent Albans-székesegyház északi szárnyában helyezték el, amely Londontól mintegy 35 kilométerre található. Akkor Desmond Tutu érsek és Gloucester püspöke csodálatosnak nevezte a festményt. Az egyház közölte, hogy feltétlenül támogatja a Fekete Életek (BLM) mozgalmat. Lorna fekete "Jézusának" modellje, Tafari Hinds is részt vett az emlékezetes istentiszteleten.
Lorna eredeti műve pedig oltárképként lógott 2010 óta a Stroud közelében lévő, Nailsworth-i St George's templomban. Az utolsó vacsora festményén látható fekete Krisztust azonban légpuskával megrongálták. A festmény éppen ott sérült meg, ahol a tanítás szerint egy római katona átszúrta Krisztus oldalát, hogy ellenőrizze, meghalt-e. Amikor Lorna May Wadsworth észlelte a károkat, akkor művét átszállíttatta a sheffieldi Graves galériába.


Jézus szakállas, kék szemű ábrázolása a Bizánci Birodalomban kezdődött, amikor a művészek Krisztus képét közvetlenül a királyok és császárok képeihez akarták kapcsolni, hogy erősnek és legyőzhetetlennek tűnjön. Ismeretes, hogy Isten fiának arcát a legnagyobb művészek, Caravaggio, Goya és Michelangelo is megfestette. A legtöbb alkotás  Jézust fehér férfiként, hosszú, barna hajjal és kék szemmel ábrázolta. Idővel azonban más civilizációk is megpróbálták Jézust a lehető legszorosabban kötni a saját társadalmukhoz. Etiópiában sok mű fekete vonásokkal bíró férfiként jeleníttette meg Jézust. Brazíliában Krisztust Cláudio Pastro brazil jellegzetességekkel festette meg.

A Biblia soha nem írta le Krisztus megjelenítését, hiszen mindig elsőbbséget élveztek a tettei és beszédei. Valójában a Testamentum Jézus megjelenésével kapcsolatban csak a korát említette, amit a hozzávetőlegesen 30 évesnek jelölt meg. Érthető, hogy minden társadalomban a művészek az ott élőkhöz hasonló lényként ábrázolták Isten fiát. Az azonban elfogadhatatlan hogy az állítólagos antirasszista aktivisták meg akarják semmisíteni a világhírű művészek által fehérként ábrázolt Krisztus-műveket. Állandóan azt kérdezgetik, vajon milyen színű volt Jézus? Mindez rasszizmus és a fehérek elleni hangulatkeltés. A féktelen gyűlölet antirasszista köntösbe bújtatása pedig elfogadhatatlan. Lorna May Wadsworth Utolsó vacsora című munkája sajnos a legjobb esetben is csak Da Vinci mesterművének olcsó utánzata. A nagy Wadsworth kigondolhatott volna egy saját változatot, érthetetlen, miért kell más alkotását eltorzítani? Csak erre képes?

Lorna May Wadsworth műve:

 




 

 

 

 

 

 




 

Archívum Kapcsolat